KODEKS ETYKI PRACOWNIK???W
SZPITALA SPECJALISTYCZNGO W ZABRZU Sp. z o.o.
Kodeks Etyki wyznacza zasady postępowania pracowników zatrudnionych Szpitalu,
w związku z wykonywaniem przez nich obowiązków służbowych. Zasady etyki pracowników
wynikają z ogólnych norm moralnych i dbania o godność zawodu. Naruszeniem godności jest
każde postępowanie pracownika, które podważa zaufanie do zawodu lub mogłoby go poniżyć w odbiorze opinii publicznej. Pracownik jest zobowiązany traktować pełnioną funkcję jako
pracę na rzecz statutowych zadań Szpitala, a także pacjentów i interesantów. Pracownik
jest zobowiązany do przestrzegania porządku prawnego, norm etycznych (w tym
zawodowych) i moralnych oraz zasad współżycia społecznego i sumiennego
wykonywania powierzonych zadań.
§ 1
1. Zasady i normy określone w Kodeksie Etyki mają służyć w szczególności :
1. stałemu motywowaniu pracowników do prawidłowego i jak najlepszego wypełniania
swoich obowiązków pracowniczych,
2. stałemu podnoszeniu kultury i jakości pracy świadczonej przez pracowników,
3. budowaniu zaufania społecznego,
4. dążenia do rzetelnego, sumiennego wykonywania zadań zawodowych oraz
wyjaśniania wszystkich pojawiających się problemów,
5. rozwijania wiedzy zawodowej, podnoszenia kwalifikacji,
6. współpracy i korzystania z doświadczenia i wiedzy innych.
§ 2
1. Pracownik Szpitala wykonuje swoją pracę mając przede wszystkim na względzie
dobro pacjenta.
2. Pracownik Szpitala wykonuje swoją pracę z poszanowaniem godności pacjenta oraz
jest zobowiązany pogłębiać zaufanie pacjentów do Szpitala.
3. Wykonując swoje obowiązki pracownik Szpitala współtworzy wizerunek Szpitala.
4. Pracownik przedkłada dobro publiczne nad interes własny.
5. Pracownik w wykonywaniu zadań i obowiązków jest neutralny politycznie.
6. Niedopuszczalne jest zwracanie się do kogokolwiek w formie niegrzecznej i
bezosobowo.
7. Nagannym jest używanie słów powszechnie uznawanych za wulgarne.
§ 3
Pracownik wykonuje swoje obowiązki rzetelnie i bezstronnie, wykorzystując w sposób
optymalny posiadaną wiedzę i umiejętności a w szczególności:
1. respektowanie praw pacjenta
2. przestrzeganie przepis???w prawa, wewnętrznych aktów normatywnych i
obowiązujących obyczajów i norm moralnych,
3. wypowiadanie się w sposób jasny i zrozumiały,
4. zgłaszanie przełożonemu wszelkiego rodzaju działań niezgodnych z prawem, a także
akty niegospodarności oraz korupcji,
5. załatwiania powierzonych do realizacji zadań bez zbędnej zwłoki,
6. informowania klienta/ pacjenta o możliwości odwołania się od decyzji,
7. zachowania uprzejmości i życzliwości w kontaktach z interesantami, pacjentami,
zwierzchnikami, podwładnymi i współpracownikami, stwarzając atmosferę
wzajemnego zaufania i zrozumienia,
8. niedyskryminowania interesantów lub pacjentów ze względu na kolor skóry, płeć, stan
cywilny, pochodzenie etniczne, kulturę, język, religię, orientację, postawę, reputację
bądź pozycję społeczną,
9. powstrzymywania si? od niewłaściwych reakcji na krytykę postpowania ze strony
interesantów lub pacjentów i zgłaszanie takich przypadków bezpośredniemu
przełożonemu,
10. wykonywania służbowych poleceń w sposób gwarantujący poszanowanie prawa i
ograniczający możliwość popełniania pomyłek;
11. powierzone zasoby i informacje zachowywać w tajemnicy i wykorzystywać
wyłącznie w celach służbowych.
§ 4
1. Pracownik nie przekazuje na zewnątrz informacji uzyskanych w trakcie wykonywania
pracy bez odpowiedniego upoważnienia. Zachowuje w tajemnicy wszelkie informacje
uzyskane w związku z wykonywaniem czynności zawodowych ( z wyjątkiem
odrębnych przepisów).
2. Pracownikowi nie wolno wynosi? ani udostępniać na zewnątrz wszelkich
dokumentów, dokumentacji, formularzy oraz opracowanych SOP –ów, instrukcji lub
procedur jakościowych.
3. Stosunek pracy pomiędzy pracownikiem a przełożonym powinien być oparty na
zaufaniu.
§ 5
1. Pracownik zobowiązuje się w okresie w jakim pozostaje pracownikiem Szpitala do
powstrzymania si? od wszelkich czynności naruszających dobre imię Szpitala, a
przede wszystkim od działań powodujących lub mogących spowodować szkodę dla
Szpitala oraz do wykazywania powściągliwości i rozwagi w publicznym
wypowiadaniu poglądów na temat pracy Szpitala oraz jego pracowników.
2. Dbając o dobre imię Szpitala Pracownik jest zobowiązany do unikania zachować
naruszających dobre obyczaje i normy moralne, w tym zakaz przywłaszczania sobie
cudzego mienia.
3. Pracownik jest zobowiązany chronić majątek Szpitala przed zniszczeniem lub
marnotrawstwem oraz racjonalnie, oszczędnie i efektywnie gospodarować mieniem
zapewniając ich jak najlepsze i najbardziej efektywne wykorzystanie.
4. Pracownik nie może w związku z wykonywaną pracą lub pełnioną w Szpitalu funkcja
oczekiwać, ani przyjmować od pacjenta lub interesanta nielegalnych korzyści
majątkowych lub osobistych (ani obietnic takich korzyści) w zamian za takie
zachowanie pracownika, które prowadziłoby do podjęcia działań niezgodnych z
prawem lub miałoby na celu obejście prawa.
5. W ramach przejrzystości postpowania pracownik powinien powstrzymać się od
promowania w Szpitalu jakichkolwiek grup interesów oraz wykluczać podejrzenie o
związek między interesem publicznym a prywatnym poza granicami dopuszczalnymi
przez prawo.
6. Pracownik nie powinien łączyć (ani przenosić) spraw rodzinnych z pracą zawodową.
§ 6
1. Relacje pracownik- pacjent:
1. Pracownik jest zobowiązany do troskliwej opieki nad pacjentami, udzielania pierwszej
pomocy w sytuacji zagrożenia życia.
2. Pracownik posiadający odpowiednie kompetencje jest zobowiązany do udzielenia
pacjentowi ( za jego zgodą) rzetelnej i zrozumiałej informacji na temat procesu
leczenia, dostosowanej do wiedzy, wieku, poziomu intelektualnego oraz stanu zdrowia
pacjenta. Te same zasady pracownik odpowiednio stosuje do rodziny pacjenta lub
innych osób sprawujących nad pacjentem opiekę, uwzględniając obowiązek
zachowania tajemnicy zawodowej i służbowej.
2. Relacje pomiędzy pracownikami:
1. Pracownicy posiadający większą wiedzę i doświadczenie powinni dzielić się tym z
młodszymi pracownikami, udzielając im stosownych rad w sposób rzetelny i z
poszanowaniem ich godności.
2. Pracownicy zobowiązani są do nienaruszania godności innych pracowników w
szczególności w obecności osób trzecich.
3. Pracownicy powinni unikać wzajemnych konfliktów, a w razie ich zaistnienia
załatwiać spory w sposób ugodowy, w razie konieczności wykorzystując mediację
przełożonego. Pracownicy nie powinni przenosić swoich prywatnych konfliktów na
stosunki panujące w Szpitalu.
3. Relacje przełożony – pracownik:
1. Przełożony jest zobowiązany w sposób obiektywny, rzetelny, uczciwy, pozbawiony
uprzedzeń, do oceny pracy swoich podwładnych.
2. Przełożony nie może faworyzować w pracy jednych pracowników kosztem drugich ze
względu na płeć, stan cywilny, kulturę, język, religię, orientację, postawę, reputację
bądź pozycję społeczną lub swój interes prywatny.
3. Przełożony powinien działać w kierunku zapobiegania konfliktom między
pracownikami, budując atmosferę zaufania i szacunku.
4. Przełożony udziela wsparcia pracownikowi w sytuacjach zagrożenia realizacji zadań.
4. Relacje pracownik - przełożony
1. Pracownik ściśle współdziała ze swoim przełożonym w realizacji powierzonych mu
zadań.
2. Pracownik udziela przełożonemu wsparcia w sytuacjach zagrożenia realizacji zadań.
§ 7
1. Postanowienia Kodeksu Etyki obowiązują wszystkich pracowników Szpitala bez
względu na rodzaj wykonywanej pracy, wymiar czasu pracy, rodzaj umowy o pracę
oraz zajmowane stanowisko.
2. Każdy pracownik jest zobowiązany do zapoznania się z Kodeksem i jego
przestrzegania.
3. Zapoznanie pracownika z treścią niniejszego Kodeksu należy do obowiązków
kierowników/ koordynatorów/ oraz ordynatorów i pielęgniarek oddziałowych.
4. Pracownik za nieprzestrzeganie niniejszego Kodeksu ponosi odpowiedzialność
porządkową lub dyscyplinarną.
5. W przypadku zaistnienia problemów natury moralnej i etycznej lub ochrony praw
pacjentów można zwrócić się o pomoc w rozwiązaniu ich do Zespołu ds. Etyki.
ZASADA POUFNOŚCI
1. Omówienie poszczególnych przypadków, jak również opinie w sprawach
jednostkowych nie mogą być ujawnione osobom postronnym.
2. Cała procedura konsultacji sprawy, zdarzenia musi mieć charakter poufny.
3. Wypracowana opinia Zespołu jest podawana do wiadomości wnioskodawcy w formie
pisemnej.
4. Opinia zostaje przekazana do wiadomości Prezesa Zarządu Szpitala, celem
zapoznania się z nią i z działaniami naprawczymi w przypadku stwierdzenia
nieprawidłowości.
5. Opinie oraz wnioski wypracowane przez Zespół są przechowywane u pełnomocnika
ds. SZJ.
6. W przypadku naruszenia Kodeksu Etyki przez pracownika Szpitala, bezpośredni
przełożony zostaje powiadomiony przez Zespół o wystąpieniu problemu etycznego w
ramach kierowanej jednostki z zachowaniem zasad anonimowości personalnej.
Zabrze, dnia 06 czerwca 2017 roku
Prezes Zarządu szpitala Specjalistycznego w Zabrzu Sp. z o.o.
Zespół ds. Etyki
Informacje dla Pacjentów, Rodzin oraz Personelu Szpitala
Leczenie szpitalne staje si? w dzisiejszych czasach coraz większym wyzwaniem. W praktyce
codziennej często dochodzi do sytuacji trudnych a nawet konfliktowych, kiedy osoby, których
dana sytuacja dotyczy, tak po stronie pacjenta, jak i personelu, nie są pewne, jak postąpił. Z
uwagi na silne emocje towarzyszące tego rodzaju sytuacjom, obydwu stronom trudno jest
popatrzeć na sytuację racjonalnie i dostrzec wszystkie możliwe dostępne rozwiązania.
Nierzadko zdarza się, że pacjenci oraz członkowie jego rodziny postrzegają sytuację w sposób
całkowicie odmienny, od tego, jak widzi ją personel szpitala. Co więcej, zdarza się również,
że nawet w obrębie tej samej rodziny dochodzi do różnicy zdań odnośnie decyzji, jakie jej
członkowie muszą podjąć wobec bliskiej im osoby będącej pacjentem szpitala. W takich
właśnie sytuacjach pomocny może okazać się kontakt z Zespołem Etycznym Szpitala.
Kto wchodzi w skład zespołu ds. Etyki?
W skład Zespołu ds. Etyki wchodzą osoby zatrudnione w Szpitalu Specjalistycznego w
Zabrzu Sp. z o.o., w tym psycholog, przedstawiciele środowiska lekarskiego, pielęgniarskiego
oraz osoba duchowna. Skład Zespołu jest stały.
Jakie są zadania Zespołu ds. Etyki?
Do podstawowych zadań Zespołu należy:
1. Zapewnienie ochrony praw pacjentów zgodnie z zasadami Kodeksu Etyki Szpital
specjalistycznego w Zabrzu Sp. z o.o. oraz przepisami Ustawy o prawach pacjenta i
Rzeczniku Praw Pacjenta.
2. Udzielanie pomocy lekarzom, pacjentom i ich rodzinom w podejmowaniu trudnych decyzji
etycznych dotyczących kwalifikowania do różnych metod terapii, w zakresie leczenia
podtrzymującego życie.
3. Rozwiązywanie problemów, w odniesieniu, do których istnieje podejrzenie zaistnienia
sytuacji wątpliwej etycznie w zakresie relacji:
1. personel → pacjent bądź jego rodzina
2. przełożony → pracownik,
3. pracownik → pracownik.
4. Do zespołu Etyki mogą być zgłaszane sprawy dotyczące:
– naruszenia praw pacjenta i lub/ jego opiekunów/rodziny,
– naruszenia tajemnicy zawodowej lub zasad poufności,
– trudności w zakresie komunikacji interpersonalnej, mające negatywny wpływ na proces
leczenia
– podejrzenia zachować o charakterze mobbingu wśród personelu,
– wszelkiego rodzaju sytuacji konfliktowych,
– donacji narządów i podejmowanych rozmów z rodziną w kwestii akceptacji decyzji o
pobraniu narządów (wsparcie dla lekarza, koordynatora transplantacyjnego w wyjaśnianiu
wątpliwości rodziny),
– wątpliwości odnośnie wybranych, etycznych aspektów dotyczących prowadzonego leczenia
(np. kontynuacja uporczywej terapii);
5. Upowszechnianie wiedzy dotyczącej zasad etycznego postępowania w medycynie i opiece
zdrowotnej.
6. Reagowanie na zgłaszane przypadki nieprzestrzegania obowiązującego w Szpitalu
Kodeksu Etyki, Kodeksu Etyki Lekarskiej, Kodeksu Etyki Pielęgniarki i Położnej, Kodeksu
Etyki Zawodowej Psychologa bądź Kodeksu Etyki innych grup zawodowych.
Kiedy i w jakich okolicznościach wskazany jest kontakt z Zespołem ds. Etyki?
Kontakt z Zespołem ds. Etyki jest wskazany, w sytuacji gdy;
1. Osoba zgłaszająca dostrzega, że istnieje problem etyczny w opiece nad chorym jak
naruszenie jego praw, godności, otwarty konflikt, działanie na szkodę etc.
2. Mimo upływu czasu istnieje brak możliwości wypracowania satysfakcjonującego obydwie
strony rozwiązania problemu.
3. Do kontaktu i współpracy z Zespołem ds. Etyki zachęcamy ponadto wszystkich
pracowników Szpitala, którzy chcą w konstruktywny sposób ulepszyć pracę Zespołu.
Czego mogą oczekiwać od Zespołu ds. Etyki po zgłoszeniu wniosku?
Zespół ds. Etyki zastrzega sobie standardowy czas do 1 miesiąca na rozeznanie sytuacji,
podjęcie interwencji oraz udzielenie odpowiedzi osobie zgłaszającej wniosek. W sytuacjach
wyjątkowych, wnioski mogą być rozpatrywane w trybie pilnym.
Jak mogą skontaktować się z Zespołem?
Zgłaszanie wniosków do rozstrzygnięcia przez Komisję Etyczną może odbywać się przez:
Zgłoszenie pisemne wniosku przez Sekretariat Szpitala w zaklejonej kopercie zaadresowanej
do Zespołu ds. Etyki.
Bezpośrednie zgłoszenie się do Przewodniczącego Zespołu Etyki - w przypadkach
szczególnych i pilnych (po wcześniejszym uzgodnieniu terminu drogą telefoniczną, listowną
lub elektroniczną).
Wniosek powinien zawierać:
1. imię i nazwisko osoby zgłaszającej wniosek,
2. telefon kontaktowy oraz adres e-mail wnioskodawcy,
3. adres wnioskodawcy (jeżeli odpowiedź ma być w postaci tradycyjnej formy listowej)
4. opis problemu etycznie wątpliwego.
Zgłoszenia anonimowe lub wnioski nie spełniające powyższych warunków, nie będą
rozpatrywane.
Autor: admin - Data dodania: 15.11.18, 22:05 - Wyswietlen: 22006