Harmonogram przyjęć planowych do Szpitala Specjalistycznego w Zabrzu Sp. z o.o.
Kliniczny Oddział Laryngologii: 7:30-9:00
Kliniczny Oddział Chirurgii: 9:00-10:30
Kliniczny Oddział Kardiologii: 10:30-12:30
Pacjenci przywiezieni w stanach zagrożenia życia przyjmowani są poza kolejnością, dlatego czas oczekiwania na planowe przyjęcie może się wydłużyć.
O kolejności przyjmowania chorych decyduje personel Izby Przyjęć.
Dzieci do lat 7 przyjmowani są poza kolejnością.
Informacja dla osób niepełnosprawnych, którzy mają potrzebę załatwienia spraw w budynku administracji Szpitala
Szpital Specjalistyczny w Zabrzu Sp. z o.o. informuje, iż zapewnia pomieszczenie do kontaktu osoby niepełnosprawnej z Prezesem Zarządu lub pracownikami administracji Szpitala, którym jest pokój nr 1 Koordynatora ds. Usług Zewnętrznych. Miejsce to znajduje się w budynku administracji, przy wjeździe do Szpitala.
Uprawniony i oczekiwany przez petenta pracownik administracji jest zobowiązany do zejścia do w/w pokoju i zajęcia się zgłaszanym wnioskiem lub sprawą w sposób kompetentny, zapewniający pełną dyskrecję i poszanowanie godności osobistej.
Informacja dla osób niepełnosprawnych dotycząca przemieszczania się po wielopoziomowym budynku głównym Szpitala
Szpital Specjalistyczny w Zabrzu Sp. z o.o. informuje, iż tylne wejście do Szpitala (od strony wjazdu dla karetek) umożliwia osobom niepełnosprawnym bezbarierowe poruszanie się po Szpitalu.
Na oddziały szpitalne, usytuowane w budynku głównym można swobodne dostać się windą. Sale chorych i łazienki szpitalne pozwalają na korzystanie przez osoby niepełnosprawne z infrastruktury Szpitala.
Do laboratorium dr Frydy oraz do Pracowni Audiometrycznej można dostać się przy pomocy schodołazów, o które należy poprosić w Izbie Przyjęć.
Odrębne, dwa pawilony szpitalne, w których znajduje się Kliniczny Oddział Chorób Wewnętrznych, Dermatologii i Alergologii, są budynkami parterowymi, po których przemieszczanie się nie sprawia problemów osobom niepełnosprawnym.
Opieka duszpasterska
Kaplica wyznania rzymskokatolickiego znajduje się na najniższej kondygnacji w budynku głównym Szpitala koło Izby Przyjęć Msza święta niedzielna odbywa się o godzinie 7.30 Komunia Święta rozdzielana jest w salach chorych od poniedziałku do soboty. Okazja do spowiedzi codziennie rano w sali przy łóżku chorego lub innym pomieszczeniu ( od poniedziałku do soboty) oraz w niedzielę 15minut przed Mszą Świętą. Sakrament namaszczenia chorych może być udzielany codziennie ( po uprzednim kontakcie pacjenta lub jego rodziny) z kapelanem bądź personelem szpitalnym. W nagłych przypadkach istnieje możliwość wezwania Kapelana Szpitalnego telefonicznie: – tel. (32) 271 50 37;tel. Kom. 601623557 Numery telefonów do duchownych i kapłanów, dla pacjentów innych wyznań, znajdują się na tablicach ogłoszeń w oddziałach Szpitala.
Co zabrać ze sobą do szpitala?
Pacjent, który został skierowany do leczenia planowego w Szpitalu powinien zabrać ze sobą: osobiste przybory toaletowe, sztućce, piżamę lub koszulę nocną, szlafrok, ręcznik, bieliznę i pantofle. Dzieci przyjmowane do Szpitala mogą mieć swoje ubranka i zabawki po uzgodnieniu z pielęgniarką oddziałową. W przypadku przyjęcia do Szpitala pacjenta w stanie nagłym (zagrożenia zdrowia i życia), wyżej wymienione rzeczy osobiste powinny zostać dostarczone pacjentowi przez rodzinę lub opiekuna faktycznego. Pacjent powinien oddać do przechowania w szpitalnym magazynie ubrań odzież i obuwie wyjściowe, lub zabiera rodzina chorego do domu. Pieniądze i przedmioty wartościowe nie powinny być zabierane do szpitala, a w razie takiej potrzeby pacjent powinien je powierzyć pielęgniarce oddziału celem umieszczenia w depozycie oddziału. Szpital nie odpowiada za przedmioty wartościowe i pieniądze zatrzymane przez pacjenta, nieprzekazane do depozytu oddziału. Telefony komórkowe, komputery przenośne (laptopy, netbooki), odtwarzacze MP3/MP4 i inny sprzęt elektroniczny mogą być używane w salach chorych przez pacjentów wyłącznie za zezwoleniem ordynatora lub jego zastępcy, ponieważ takie urządzenia mogą zakłócić pracę elektronicznego sprzętu medycznego.
Co zabrać ze sobą do poradni?
Pacjent przyjmowany do poradni musi posiadać: skierowanie od lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, zawierające oznaczenie kodu jednostki chorobowej, z wyjątkiem przypadków nagłych zagrożenia życia i zdrowia, oraz niewymagających skierowania, aktualny dowód ubezpieczenia zdrowotnego (np. kartę elektroniczną NFZ) lub dowód osobisty wyniki badań dodatkowych potwierdzające zasadność skierowania do poradni specjalistycznej oraz wyniki badań będących w posiadaniu pacjenta, związane z jego chorobą, kartę informacyjną leczenia szpitalnego, jeśli pacjent był wcześniej hospitalizowany; pacjent kierowany do poradni specjalistycznej naszego Szpitala po zakończonym leczeniu szpitalnym winien posiadać Kartę wypisową z adnotacją o skierowaniu do poradni. Przyjęcie do Szpitala Przyjęcia planowe do Szpitala odbywają się w dni robocze w godzinach: 07:30–14:35 w Izbie Przyjęć, która znajduje się w połowie korytarza, na najniższej kondygnacji głównego budynku Szpitala. Przyjęcia pacjentów dermatologicznych, ze względu dobro pacjenta i pawilonowy system lokalizacji budynków, odbywają się w poradni dermatologicznej, w budynku jednokondygnacyjnym usytuowanym w skrajnie lewej części parku szpitalnego, kierując się na wprost od wejścia główną bramą szpitalną. Zgłaszając się do Izby Przyjęć pacjent powinien posiadać: – skierowanie do szpitala, – dokument stwierdzający tożsamość, – aktualny dowód ubezpieczenia zdrowotnego (np. kartę elektroniczną NFZ) lub inny dokument potwierdzający prawo pacjenta do bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, – karty informacyjne dotyczące poprzednich okresów leczenia, – wyniki posiadanych badań diagnostycznych. Posiadanie w/w dokumentów nie dotyczy pacjentów przyjętych do Szpitala w stanach nagłego zagrożenia zdrowia i życia. Dokumenty te pacjent lub osoby bliskie są zobowiązani dostarczyć niezwłocznie po ustaniu przeszkód. Pacjent nieposiadający obywatelstwa polskiego, będący obywatelem jednego z państw Unii Europejskiej powinien mieć Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) lub ważny w dniu przyjęcia Certyfikat Tymczasowo Zastępujący EKUZ albo poświadczenie z Narodowego Funduszu Zdrowia o prawie do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych na podstawie przepisów o koordynacji, oraz pisemną zgodę ubezpieczyciela na leczenie. Pacjenci nieposiadający prawa do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w tym cudzoziemcy z państw nienależących do Unii Europejskiej sami pokrywają koszty leczenia. Obok Izby Przyjęć znajduje się Magazyn Odzieży Pacjenta Szpitala czynny całodobowo, zwany depozytem odzieży. W Depozycie Szpitala należy złożyć za pokwitowaniem odzież i obuwie wyjściowe.
Kontakt telefoniczny
Na każdym piętrze Szpitala, w oddziałach, umieszczone są aparaty telefoniczne na karty magnetyczne, do których pacjent i odwiedzający mają swobodny dostęp. Lokalizacja telefonów zapewnia prywatność rozmów. Karty telefoniczne są do nabycia w Sklepiku przy wejściu głównym do Szpitala Telefony komórkowe i inny sprzęt elektroniczny mogą być używane podczas pobytu w szpitalu, jednak personel medyczny nie ponosi odpowiedzialności.
Odwiedziny
Szpital zapewnia prawo do codziennych odwiedzin pacjentów dla rodzin, opiekunów prawnych i faktycznych oraz innych osób bliskich. Z uwagi na zapewnienie pacjentom Szpitala spokoju podczas procesu terapeutycznego zalecanym czasem odwiedzin jest okres od 15:00 do 17:00. W uzasadnionych przypadkach (np. zagrożenia sanitarno - epidemiologicznego, pandemii chorób zakaźnych, zmian organizacyjnych, prac remontowych) dostępność odwiedzin może być ograniczona w całym Szpitalu lub na poszczególnych oddziałach. Decyzje w sprawie ograniczenia odwiedzin podejmują odpowiednio: Dyrektor Szpitala, ordynator/kierownik oddziału lub lekarz dyżurny. Informacje o ograniczeniach odwiedzin pacjentów będą zamieszczane w dziale AKTUALNOŚCI oraz wywieszane w formie ogłoszeń w widocznych miejscach w Szpitalu. Osoby odwiedzające pacjentów nie muszą posiadać specjalnego obuwia ochronnego, osoby niepełnoletnie mogą odwiedzać pacjenta tylko w towarzystwie osoby dorosłej. W salach chorych jednego pacjenta mogą odwiedzać jednocześnie nie więcej niż 2 osoby. Zabrania się odwiedzającym:
1. palenia tytoniu i picia alkoholu na terenie Szpitala,
2. wstępu w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających,
3. wstępu w czasie choroby zakaźnej,
4. wnoszenia alkoholu, papierosów, środków odurzających na teren Szpitala,
5. wnoszenia broni i materiałów niebezpiecznych,
6. zakłócania spokoju pacjentów,
7. siadania na łóżkach pacjentów,
8. wprowadzania zwierząt, z wyjątkiem psów przewodników osób niewidomych,
9. spożywania posiłków w salach chorych. Osoby odwiedzające pacjentów są zobowiązane:
1. do podporządkowania się poleceniom personelu medycznego,
2. okazać dokument tożsamości oraz poddać się przeszukaniu przez uprawnionych pracowników ochrony lub policję, w przypadkach uzasadnionych, określonych w odrębnych przepisach.
Wypis ze szpitala
Wypisanie pacjenta ze Szpitala, jeżeli przepisy szczegółowe nie stanowią inaczej, następuje: gdy stan zdrowia nie wymaga dalszego leczenia w Szpitalu, na żądanie pacjenta lub przedstawiciela ustawowego, po poinformowaniu przez lekarza o możliwych następstwach zaprzestania leczenia w Szpitalu. Osoba ta składa pisemne oświadczenie o wypisaniu ze Szpitala na własne żądanie. W przypadku odmowy złożenia takiego oświadczenia, lekarz sporządza adnotację w dokumentacji medycznej, w przypadku rażącego naruszenia Regulaminu Porządkowego Szpitala przez pacjenta, jeśli nie zagraża to życiu pacjenta lub innych osób. Przed opuszczeniem Szpitala każdy pacjent otrzymuje wypis z kartą informacyjną o przebiegu leczenia oraz ewentualnie odpowiednie zaświadczenie o niezdolności do pracy. Do wydania takiego zaświadczenia niezbędny jest NIP zakładu pracy pacjenta, PESEL pacjenta, NIP pacjenta lub dowód osobisty pacjenta. Kartę informacyjną należy zachować i okazywać podczas wizyt kontrolnych w Poradni u lekarza specjalisty
Punkty handlowe
Na terenie szpitala znajdują się punkty handlowe i gastronomiczne, z których mogą korzystać nasi pacjenci oraz osoby odwiedzające i personel Szpitala: Bufet szpitalny – czynny codziennie w godzinach 8:00–17:00 Sklep spożywczy – czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 6:15 – 15:00.
SZPITALA SPECJALISTYCZNEGO W ZABRZU
PRAWA I OBOWIĄZKI PACJENTA
(lub jego przedstawiciela ustawowego)
Pacjent ma prawo do:
1. Świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej.
2. Uzyskania informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu.
3. Zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, w tym udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego.
4. Wyrażania zgody na udzielanie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy takiej zgody, po uzyskaniu wymaganych przez obowiązujące przepisy informacji.
5. Intymności i poszanowania godności osobistej, w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych, w tym do umierania w spokoju i godności.
6. Do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej, w tym sprawowanej przez osobę bliską lub inną osobę wskazaną przez pacjenta w zakresie uzgodnionym z personelem medycznym Szpitala.
7. Kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami.
8. Opieki duszpasterskiej.
9. Wypisania ze Szpitala na własne żądanie lub żądanie przedstawiciela ustawowego, po uprzednim uzyskaniu od lekarza informacji o możliwych następstwach zaprzestania udzielania dalszych świadczeń zdrowotnych.
10. Dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych - na wniosek pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego lub osoby przez niego upoważnionej, a w razie śmierci – osoby upoważnionej przez pacjenta za życia.
11. Wniesienia, osobiście lub za pośrednictwem przedstawiciela ustawowego, sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia określonych w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, jeżeli opinia albo orzeczenie ma wpływ na prawa lub obowiązki pacjenta wynikające z przepisów prawa.
12. Przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
Szczegółowe zasady realizacji ww. praw pacjenta określa ustawa z dnia 6 listopada 2008 r o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, z zastrzeżeniem prawa do wypisania ze Szpitala uregulowanego w ustawie 15 kwietnia 2011 r o działalności leczniczej
PEŁNA TREŚĆ USTAWY O PRAWACH PACJENTA I RZECZNIKU PRAW PACJENTA ZNAJDUJE SIĘ W IZBIE PRZYJĘĆ, PUNKCIE PIELEGNIARSKIM ODDZIAŁÓW SZPITALA ORAZ W REJESTRACJI I PORADNIACH SZPITALNYCH.
Obowiązki pacjenta :
1. Pacjentowi nie wolno opuszczać oddziału bez wiedzy personelu medycznego oddziału.
2. W porze obchodów lekarskich pacjent jest zobowiązany przebywać w oddziale w przeznaczonej dla niego sali. Plan obchodów znajduje się na tablicy ogłoszeń oddziału.
3. Pacjent zobowiązany jest stosować się do indywidualnych zleceń lekarza i pielęgniarki w zakresie diagnostyki, leczenia, pielęgnacji – w tym zasad higieny osobistej i zleconej diety.
4. Pacjentowi nie wolno zakłócać ciszy i spokoju innym pacjentom przebywającym w oddziale.
5. W Szpitalu obowiązuje cisza nocna w godz. 2200 – 600, oglądanie TV po godz. 2200 jest możliwe za zgodą dyżurującego personelu i pacjentów przebywających na sali.
6. Pacjent przebywający w Szpitalu ma obowiązek szanować własność Szpitala i innych pacjentów.
7. Na terenie Szpitala obowiązuje bezwzględny zakaz palenia wyrobów tytoniowych, wnoszenia i spożywania napojów alkoholowych
8. Pacjentowi nie wolno zmieniać ustawień urządzeń szpitalnych w tym aparatury medycznej, instalacji elektrycznej, grzewczej, dozowników tlenowych.
9. Pacjentowi nie wolno używać własnych urządzeń elektrycznych bez wiedzy i zgody personelu pielęgniarskiego.
10. Prosimy odwiedzających o przestrzeganie godzin odwiedzin od 15:00 – 17:00 i o nie siadanie na łóżkach pacjenta.
11. Prosimy aby przy odwiedzanym pacjencie, przebywały maksymalnie dwie osoby, a dzieci do lat 12 wyłącznie pod opieką osób dorosłych.
12. Ze względu na sytuację epidemiologiczną w Szpitalu, odwiedziny mogą być ograniczone lub nawet wstrzymane.
Opracowano na podstawie:
- ustawie z dn. 6 listopada 2008 r o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
- ustawa z dn. 15 kwietnia 2011 r o działalności leczniczej
Autor: admin - Data dodania: 23.02.15, 08:23 - Wyswietlen: 25759